webpage counter
Daisypath Friendship tickers
"jangan bersedih.jadilah wanita yang paling bahagia"
"bila datang kepadamu berita tentang kekuranganku.itu adalah bukti sesungguhnya diriku sempurna"

ASSALAMUALAIKUM KAWAN-KAWAN

Ahad, 20 Julai 2014

kita terlalu sibuk.

isu negara makin membangun lah sekarang nie
dari memula kes hot
kes mak tinggal anak oku
masok part akak stereng lock
dan latest..auntie pakai baju ayat Quran
dan papepon
takziah untuk MH17 MH370 jugak
moga rehat dengan aman
insyAllah

aku malas nak fokus untuk akak stereng lock dengan mak dan anak oku
cuma aku agak teringin nak menulis pasai auntie nie
jujur la
aku xmenipu bebulan puasa ni
first skali aku tengok gambar tu tyme aku dengan tawadduknya dok scroll newsfeed kt fb
aku xtaw apa maksud gambar tu
kebetulan si tukang post too..xletak caption yg terangkan maksud sebenar
aku ni bendol kekadang
so aku takpaham
lama jugak la aku perati gmbr tuu
nak cari apa yg xkena.
perh..
xnampak pape
mungkin aku buta hati
so aku scroll la benda laen
gambar tadi aku abaikan

lepastu
lama2..macam hot lak gambar nie
ramai org post
baru ku tawu
isu bajunya
ok aku ada hobi taw kes2 hot ni
aku suka baca komen orang
memacam komen
yg paling hebat
mesty la auntie tu kena maki

pastu aku terpikir
yang nak marah auntie too kenapa?
marah la si designer tu

ok benda mudah la
aku xda la bekap
tapi kepala otak budak macam aku ni sel2 tengah bercantum
dari aku monolog sensorang
baek aku menulis
ok kembali ke asal
kita tengok contoh

isu susu dutch lady
yang kata expired bagai
kalau la aku yg beli susu tu
org awam nak salahkan aku si pembeli
atau
hampa nak salahkan syarikat dutch lady tu?
sah2 salahkan syarikat
kenapa nak salahkan aku?
aku ni pembeli
aku rasa nak aku beli

macam auntie tu jugak la
dia nampak orang jual
dia beli
kalau benda tu xboleh
kenapa dijual?
permasalahannya
kepada si designer..
kain xda kelulusan mcm kelulusan jakim too eh?
kalau xda
aku harap akan ada satu hari nty.

nanty org cakap aku bekap la
aku xbekap sesapa
cuma aku xnak kita terlampau menuding jari
sedangkan kita tataw cerita sebenar

org marah auntie too sebab cakap dia cina
nak cari pasai ngan org islam bagai
tengok2 dia org korea
jgn bersifat perkauman sangat
aku tawu
mentaliti kita masih lagi dipengaruhi akak stereng tu punya kes
masih lagi nak marah2
tapi jangan la sampai terlampau perkauman
malaysia bukan satu kaum
banyak kaum
jangan sebab sorang buat salah
semua benda nak sangkot sekali

aku xcerita kes sebenar gambar tu pon
sebenarnya org dah tawu
dia melibatkan sebelah lagi pihak
yg tgh marah auntie too
malas cakap panjang
mungkin ayat nie membantu
kita brainwash kepala supaya sel2 bergabung dengan sempurna

' sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. sesiapa yang menasihatimu di khalayak, dia sebenarnya sedang menghinamu '- Imam As-Syafie

Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu, dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halamanmu, serta mereka membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.  al-Mumtahanah ayat 8-9

aku bukan orang bijak pandai

jugak bukan alim ulama'
kalau salah tegur2 la eh
cuma suarakan pendapat sendirik
dalam menilai mentaliti kita
termasok mentaliti aku

sungguh aku mintak maap kalau terlebih cakap

tapi tegurlah penulisan aku
kalau ada yang pincang

:)

*percayalah.dalam kita dok tengok salah orang.banyak salah kita yang kita xnampak.sebab kita terlampau sibuk.sibuk mencarik salah sekeliling.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

klik di sini.