webpage counter
Daisypath Friendship tickers
"jangan bersedih.jadilah wanita yang paling bahagia"
"bila datang kepadamu berita tentang kekuranganku.itu adalah bukti sesungguhnya diriku sempurna"

ASSALAMUALAIKUM KAWAN-KAWAN

Ahad, 20 Julai 2014

kita terlalu sibuk.

isu negara makin membangun lah sekarang nie
dari memula kes hot
kes mak tinggal anak oku
masok part akak stereng lock
dan latest..auntie pakai baju ayat Quran
dan papepon
takziah untuk MH17 MH370 jugak
moga rehat dengan aman
insyAllah

aku malas nak fokus untuk akak stereng lock dengan mak dan anak oku
cuma aku agak teringin nak menulis pasai auntie nie
jujur la
aku xmenipu bebulan puasa ni
first skali aku tengok gambar tu tyme aku dengan tawadduknya dok scroll newsfeed kt fb
aku xtaw apa maksud gambar tu
kebetulan si tukang post too..xletak caption yg terangkan maksud sebenar
aku ni bendol kekadang
so aku takpaham
lama jugak la aku perati gmbr tuu
nak cari apa yg xkena.
perh..
xnampak pape
mungkin aku buta hati
so aku scroll la benda laen
gambar tadi aku abaikan

lepastu
lama2..macam hot lak gambar nie
ramai org post
baru ku tawu
isu bajunya
ok aku ada hobi taw kes2 hot ni
aku suka baca komen orang
memacam komen
yg paling hebat
mesty la auntie tu kena maki

pastu aku terpikir
yang nak marah auntie too kenapa?
marah la si designer tu

ok benda mudah la
aku xda la bekap
tapi kepala otak budak macam aku ni sel2 tengah bercantum
dari aku monolog sensorang
baek aku menulis
ok kembali ke asal
kita tengok contoh

isu susu dutch lady
yang kata expired bagai
kalau la aku yg beli susu tu
org awam nak salahkan aku si pembeli
atau
hampa nak salahkan syarikat dutch lady tu?
sah2 salahkan syarikat
kenapa nak salahkan aku?
aku ni pembeli
aku rasa nak aku beli

macam auntie tu jugak la
dia nampak orang jual
dia beli
kalau benda tu xboleh
kenapa dijual?
permasalahannya
kepada si designer..
kain xda kelulusan mcm kelulusan jakim too eh?
kalau xda
aku harap akan ada satu hari nty.

nanty org cakap aku bekap la
aku xbekap sesapa
cuma aku xnak kita terlampau menuding jari
sedangkan kita tataw cerita sebenar

org marah auntie too sebab cakap dia cina
nak cari pasai ngan org islam bagai
tengok2 dia org korea
jgn bersifat perkauman sangat
aku tawu
mentaliti kita masih lagi dipengaruhi akak stereng tu punya kes
masih lagi nak marah2
tapi jangan la sampai terlampau perkauman
malaysia bukan satu kaum
banyak kaum
jangan sebab sorang buat salah
semua benda nak sangkot sekali

aku xcerita kes sebenar gambar tu pon
sebenarnya org dah tawu
dia melibatkan sebelah lagi pihak
yg tgh marah auntie too
malas cakap panjang
mungkin ayat nie membantu
kita brainwash kepala supaya sel2 bergabung dengan sempurna

' sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. sesiapa yang menasihatimu di khalayak, dia sebenarnya sedang menghinamu '- Imam As-Syafie

Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu, dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halamanmu, serta mereka membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.  al-Mumtahanah ayat 8-9

aku bukan orang bijak pandai

jugak bukan alim ulama'
kalau salah tegur2 la eh
cuma suarakan pendapat sendirik
dalam menilai mentaliti kita
termasok mentaliti aku

sungguh aku mintak maap kalau terlebih cakap

tapi tegurlah penulisan aku
kalau ada yang pincang

:)

*percayalah.dalam kita dok tengok salah orang.banyak salah kita yang kita xnampak.sebab kita terlampau sibuk.sibuk mencarik salah sekeliling.


Ahad, 13 Julai 2014

indah harlina

' kita bukanlah orang kaya, tapi kita bukan xberduit langsung'

pernah dengar ayat ni?
ok ni ayat drama.
kerana terpaksa aku relakan
ayat bapak indah
episod berapa aku xingat
yang pasti ada
mohon review balek di tonton.
*tetiba.hahahha!

ini agak terbukak
harapnya xda yang terasa sampai nak cakap bebukan
kita selalu cakap kita takda duit
aku cakap sebagai sorang student ok
tapi pusing2 kekadang
ada jugak la duit tu
lepas untuk makan hari ni
tapi ada jugak yang xlepas makan
tp sekurang2nya xmati kebuluran.

pernah masok masjid kan?
pernah nampak tabong masjid?
gila xpenah nampak
lain la bebuat tak nampak
hahahahahaha.

aku pernah baca
atau mungkin aku dengar la

' kalau masok masjid.atau nak bersedekah.cuba amik duit yg paling besar dalam beg duit.dalam poket mungkin.dan sedekahkan duit tu.insyaAllah.kita akan nampak balasan nanti '

kita setuden ok
xkan la dalam purse nak ada 100 sekeping
bapak xlogik
logik la kalau dia baru amik duit
tp atm slalu bg duit 50
selalunya paling besar pon 50 dalam poket
ce try bg sedekah 50 too
tgok apa jadi

jadi berat hati kan?
hahahaah
yeargh aku tawu too
tapi aku jugak penah baca atau dengar macam ni

' duit yang kita simpan.bukan hak milik kita.tapi apa yang kita sedekahkan.itu tabungan kita.itu simpanan kita '

dan last jugak

' sedekah yang paling diterima di sisi Allah ialah apabila kita bersedekah, kita akan rasa kehilangan '

jinak2kan diri dalam bersedekah
insyaAllah
sampai satu tahap
mana la tawu
kita masok masjid
ternampak tabung masjid
sampai ada satu rasa dalam hati
rasa bersalah sebab tak masokkan duit

sedekah ikot kemampuan kawan2
tapi xsalah mencuba
insyaAllah
moga Allah redha

selamat berpuasa ! :)

Khamis, 10 Julai 2014

habes jawatan.

aku terasa nak menulis la
walaupun benda ni dah berlalu hampir sebulan
erm.sebulan lebih dah rasanya.
kita tengok post permulaan

http://amaninayusoff.blogspot.com/2013/05/selamanya.html

dan akan aku akhirkan kisah nie
dengan post pengakhiran.
*bengong..bajet dramatik namanya

hai u oll
nama saya amanina
saya dah letak jawatan sebagai Exco Penerbitan & Informasi Kolej Za'ba
bagi sesi 2013/2014
pada tarikh 31/5/2014 bersamaan waktu malam
perjanjian penerimaan jawatan selama setahun
alhamdulillah.
berjaya sampai penghujung.

banyak yang aku belajar
from zero to hero
eh salah
from zero to one
hahahahhaha
xlah.
banyak yang belajar
kumpul pengalaman bagi orang yang xda pengalaman
pengalaman jadik ketua

aku bukan orang yang dinampak untuk dipilih sebagai leader ok
sapa nak nampak aku
'harum'
xpernah nak menonjol
cuma aku sukakan perubahan
masa memula daftar kolej
mama cuma cakap
kalau boleh duduk kolej sampai habes.senang

ok.
ini sesi penegasan.
aku aktif di kolej.
bukan atas dasar.
aku nak stay kolej sampai habes
ini kebetulan yang paling betol dalam sejarah kehidupan aku di asrama/kolej
aku nak berubah
dan Allah bagi peluang aku berubah
dan aku suka

kita ada cara tersendirik untuk jadi leader
aku seronok ingatkan
jadi leader.jangan jadi bos
jadi leader
leader taw leader
sebab ada perbezaan leader dengan bos
dan jadi satu cabaran
untuk jadi orang yang mengarah orang buat keja
dia bukan mengarah
tapi dia memberi arahan
dalam bahasa lain
mengarah jugak la
tapi kalau mengarah pon
dia pon kena buat keja jugak
kau mengarah saja
kau sapa?
*emo tetiba.phui.hhahahaha

aku tulis apa sebenarnya ni
tolong la
aku xnak tulis dah
aku benci
sebab aku selalu lari tajok
yang aku tawu
aku sayang KZ
aku sayang adek badek aku dalam SB
aku sayang semua orang yang kenal aku
semua mahasiswa kolej za'ba
yang baru yang lama
kita satu kelompok
yang diberi peluang
untuk memimpin
dan dipimpin

gambaq setempek









Rabu, 9 Julai 2014

Dunia

Dah lama teringin nak menulis tentang palestin.
Tapi tak tertulis.
Bukan taknak menulis.
Tapi tak tahu mana nak mulakan.

Kita boleh cakap palestin kuat.
Allah sayang palestin
Sebab tu bg ujian berat untuk penduduk palestin.
Palestin memang kuat.
Tak tertanding mana2 negara sekalipun
Kita berkisar ke topik kemanusiaan.

Dari mula aku kenal istilah perang di palestin
Masa pemikiran dah matang walaupun tak matang sepenuhnya
Satu persoalan dalam kepala orang macam aku
Kenapa kita macam ni?

Kita ada tanah sendiri
Kita ada negeri sendiri
Kenapa tak hidup dengan cara tersendiri?
Mungkin sikap tamak kuasai diri

Cuba bayangkan
Dunia aman
Palestin dengan hidupnya
Tiada yang menceroboh
Tiada yang dibunuh
Tiada yang terbunuh

Palestin moga esoknya akan aman
Hidup di tanah sendiri dengan cara tersendiri
Moganya doa dimakbulkan
Selamatkan Palestin