webpage counter
Daisypath Friendship tickers
"jangan bersedih.jadilah wanita yang paling bahagia"
"bila datang kepadamu berita tentang kekuranganku.itu adalah bukti sesungguhnya diriku sempurna"

ASSALAMUALAIKUM KAWAN-KAWAN

Sabtu, 8 Jun 2013

memiliki kehilangan




ptg lepas dah habes semua.


8 februari 2011 dan 9 februari 2011

semua owang penah memiliki
tapi tak semua penah kehilangan
aku penah memiliki
dan aku menghadapi kehilangan
sangat susah
dari mula sampai akhir
aku ada je
tapi aku cam bodow.
tataw nak watpe
nampak owang
aku senyom
owang pelok aku
aku nanges
owang salam aku salam
sangat perit
kalau dulu aku pk
sape yang akan pegi dulu dalam family aku
skunk aku dah dapat jawapan
abah.
abah pegi dulu.
dah seminggu abah masok wad.
memang tedetik dalam hati
abah nampak lain
tapi manusia selalu nak nafikan hakikat
takotkan kehilangan
aku nafikan hakikat dengan harapan abah akan elok balik.
ari selasa
aku nga pulun masak2
sebab tengahari too aku kena p sepital
p ganti tempat abang tunggu abah
abang tunggu malam
so tengahari aku kena pegi sepital
xpenah2 aku col abah tanya nak bawak pape tak.
tapi haritoo aku col
abah cakap abah dah boleh kuar
nty ptg ajak abang mai.
kakak mai la sekalie
leh kemas2.
aku ckp xpe je.
tapi aku leteyh sebab aku dok kelam kabot masak
lepas amik maisarah kt skolah
aku cakap
'adek jela p sepital ngan abang'
'akak xlarat nak p.'
adek aku p sepital ngan abang n abah kuar wad
abah ada kol nset aku
tp aku xangkat sebab tipon dalam bilek
aku kol balek.tapi abah tak angkat
myb sebok urusan nak kuar wad
ok je.

ptang too abah sampai umah
aku nga makan
ajak abah makan
abah cakap dya tanak makan
nak air sejok
kt sepital doctor tabagi minom
aku bagi la air sejok segelas.
aku sambong makan
mama suwo eman kuarkan tilam
bagi abah tido kat sitoo
macam biasa.
aku memang xsyak pape.
lepas makan aku g tydo.
before tydo aku tengok abah
jauh je abah pandang
abah ta tego pape pon
aku pon tak tego
abah nak rehat mungkin

petang too jiran sebelah2 mai tengok abah
dowang sembang2 sbb xsempat tengok abah kt sepital.
aku pon dengar jela
abah sonok je
gelak2
cite pasai arwah wan
pasai ada owang mati kt sepital too
cite macam2
sampai pkoi 7
aku dengar jap je
lepas too aku kuar join adek aku main zeropoint.

malam too
mama ajak punggah katel, almari
nak letak katel kt tmpt tilam td
nak bg senang.
dalam hati aku
'eh mama nie.macam pelik je mcm nie'
tp aku layankan je
nak selesakan abah.
kitowang pon kemas2
abah g mandy
kuar dari toilet
dya dah penat
eman g la urut2 abah
aku,abang,maisarah ngan mama
dok kemas2
sambel2 tengok abah semua
pastoo abah masok dok dalam bilek
dya nak rehat
aku pon pulun dok kemas2
alang2 dah kemas
aku kemas bilek aku yang dah selerak gile
sbb ada bwak masok meja laptop selepas berebot ngan abang aku
meja too kt tempat nak ltak katel abah too
bila nak letak katel
meja kena ltak tmpt len
lpas berebot2 aku dpt meja too
sbb too bilek aku semak
aku bawu bukak almari amik cadar baru
tetiba abah cakap kuat dri bilek
'kakak.bancuh ayaq gula'
erk.aku pon g la bancuh
yg eman dok marah aku suro cepat
aku ngah cepat lanie
masa antaq air gula
mama suro aku g cari madu lak
mana aku nak carik madu
almari bawu kemas
barang lom teratur
aku pon dah macam pelarian dalam umah
carik madu
bila mama ckp dalam oven
bwu nampak
eman tlg aku
so dpt la amik madu
memang kelam kabot
abang aku kuar tyme too
tp dya ada pesan
kalo ada pape kol dya

abah dah pelik
dah lali
aku pon ase abah dah laen
aku urut2 kaki abah
mama ngah pangku abah
eman pon dok urut2..
maisarah pon
semua ada
kakyong ngan abang je tade
pastoo mama suro pangel makcik jiran semua
aku lari kuar bilek jap
nak tukar seluar
nty jiran mai
malu aku cmtoo
aku masok balek bilek
pacik dah kol ambulans
eman dah kol abang
sepupu aku dah pangel jiran2 seblah umah
bila abah dah makin pelik
mama ajar mengucap
maisarah ngan eman dah nanges2
tp air mata aku xkuar
aku harap abah ok lagi
aku dengar sendirik
abah mengucap
dalam takot aku syukur sebab abah mengucap.

bila jiran mai
dya mai pegang tangan abah
'oni.takdak dah nie..dah takdak'
mama mcm blur
eman ngan maisarah
dah nanges gile2
aku lak mcm blank jap.
air mata je mengalir.
pastoo ramai2 angkat abah kat katel yg kitowang punggah2 td
kami punggah nak bg abah rehat sampai sembuh
tapi abah rehat sampai bila2.

abang balek.
dya lambat sebab dya tunggu ambulans
nak tunjuk jalan
dya balek
dya nanges
aku dengar abang cakap
'mak.ngah xsempat tengok ayah..ngah xsempat mak'
mama cakap sabar.xpa nak wat cane.
mama sangat tabah
mama sekali2 kesat air mata
tp dya xnanges macam kitowang
bila maisarah nanges kt mama
mama cakap
'adek jangan teriak cmnie.nanty mama sedeyh jugak'
aku pangel maisarah.
aku cakap
'jangan cmnie.nanty mama sedeyh'
dya nanges kat riba aku.
aku diam je.
tp air mata aku mengalir.
bila ambulans sampai nak tengok abah cane
aku keluar g kt depan
aku bediri kt celah2 dinding.
aku tak g pon kat katel
aku tkot nak hadap kenyataan
bila dowang dah sahkan abah tade
aku pandang kosong je kt dinding.

owang dah makin ramai
katel pon dah ubah ke depan
lagi luas
tadi area dapor.
barang banyak
sofa2 pon dah bawak keluar
memang umah kosong.

ramainya owang
aku jd sedeyh.
aku duduk je depan too
tp bukan kat abah
sebab owang dtg lawat
aku join owang2 baca yasin
sambel2 air mata kuar
kakyong bawu balek malam too
dya pon xsempat tgok abah
sebab dya kt changlun
balek2 dya nanges kt mama
kakyong yang paling banyak nanges

aku nantok sangat malam too
aku masok nak tydo dalam jam 4.
dah 3,4 kali aku baca yasin
dalam ati cakap
'nak tydo jap.jpg sambong baca'
bawu tydo2 ayam
aku tesentak
tehoyong hayang mangon
aku xsampai hati
aku mangon jugak
aku dapat habeskan 4juzuk Quran
xbanyak pon.
sangat sedeyh.

aku demam lepas twu abah tade
badan aku panas
bila salam ngan owang mai umah
ada je tego
demam ke badan panas je?
.aku senyom je.aku ckp ntah

lepas subuh aku makin blank
dok keje tengok jam
sebab mama cakap nak 'simpan' jam 11
owang makin ramai2
kawan2 abah
owang2 kampong
cikgu2 sekolah bukit tembaga
cikgu2 skolah mama lagi
sangat ramai
umah aku dah crowded
aku smpai duduk kt tangga
naseb pintu umah banyak
boleh kuar ikot pintu laen

tiap2 kali owang pelok mama
mama nanges
tiap2 kali mama kuarkan air mata
aku pon kuar air mata
aku tesedu2
tp aku nanges dalam hati kot
air mata aku dah mcm kering.
mata aku dah kelabu.

dkt2 jam 10pg
owang angkat abah untuk g mandy
masa angkt untuk mandy
aku kt luar
so xnampak proses mengangkat
masa dah habes mandy
aku ada dlm umah
pon duduk kt tngga
so aku nampak dowang angkat abah untuk letak tempat kapan
aku nanges tyme too
abang ngan eman tlg angkat abah

bila abah dah kt tempat kapan
aku tunggu jap
bila imam cakap.
anak beranak yang nak cium mai masok dalam sket
time too la aku masok
betoi2 kt kepala abah aku bediri
pacik(adek abah) owang first cium abah
lepastoo kitowang ikot.
lepas cium aku tesedu2
macam tak caye
benda yang paling aku tkot nak hadap
masa hembus nafas terakhir dan kapan
aku sangat takot nak hadap
tp aku kena jugak
bila dah siap semua
tok imam mintk izin nak 'tutup muka'
masa too aku teresak2
nasoha.kawan abang.
usap2 kepala aku
dya cakap sabar taw.

keranda dah bawak masok
abah pon dowang dah angkat masok keranda
van jenazah dah tunggu kt luar
aku bediri kt luar masa dowang angkat abah masok dlm van
lepas letak dalam van
abang wakil keluar cakap
mintak maapkan pe semua
aku nanges tyme too
aku xsangka
abang aku yang cakap bg pihak abah

masa dah tutup semua
dowang tanya
sape nak naek van ikot jenazah
yang naek tyme too eman ngan nasoha
pastoo mama cakap
kakak p naek ngan abah
aku garu2 kepala
pastoo abang cakap
adek mai naek
aku carik2 kasot.
aku sebat kasot kakyong je
aku naek
aku duduk besila kt sitoo

aku p masjid
aku sowang je pompuan kt masjid
semayang jenazah kan lelaki
aku bediri kt beranda masjid
masa dowang semayang
aku sempat ngintai
ramai jugak.
pastoo aku dengar2
owang cakap
'ramai owang mai semayang kali nie'
dalam hati aku syukur sgt
ramai owang sudi semayangkan abah

aku naek van ag sekali untuk ke kubur
pon di posisi yang sama
aku kesat2 air mata
sampai kat kubur
emosi aku dah stabil sket
dah makin redha mungkin
pon aku gak sowang2 pompuan
mama xikot
maisarah pon tak
aku ase kakyong ikot
kakyong memang ikot
aku nampak dya jalan ngan anak sedara aku
si putri

bila keranda dah angkt kt tepi liang
dowang bukak keranda
untuk betoikan posisi abah
aku nampak dowang buat semua too
letak2 ketol tanah semua
lepastoo dowang tutup balek
abang dengan sape ag sowang ntah
tunggu dalam liang untuk sambot abah
dowang tuwunkan pakai tali
aku nampak semua
aku tengok sampai keranda abah hilang terus dari pandangan mata aku

lepastoo tok imam semua baca talkin
aku memag dah betoi2 stabil tyme too
even maseh sedih
tp air mata aku xjatoh langsong
kakyong,abang ngan eman pon camtoo
dah settle semua
ustaz nawi ada pesan kat kitowang
'kami boleh tolong siket2.tp anak2 kena rajin sedekah kt arwah'
kami angguk2 je.
insyaAllah
dok jap kt kubur
dan kami tinggalkan abah untuk selama2nya di tanah perkuburan.
'abah.satu hari nanty.kita semua jumpak lagi eh.abah rehat la dengan aman kat sana.insyAllah'

alfatihah.

5 hari before abah tade

-sangat susah nak memiliki dan kehilangan.aku nak cakap tima kaseh banyak2 kt membe2 aku.yang antaq mesej kt nset.yang col.yang post kt fb.tp aku tak reply sangat.sebab banyak.aku dah penin nak reply.semua yang tolong dari awal sampai habes.tima kaseh sangat2.Allah je mampu balas doa2 kalian.thax kat fitriah jugak.dikau la kawan aku dunia akhirat.leteyh2 sampai dari jeddah ke mesia.kl ke alor star.sangop singgah umah aku dlu.pertemuan singkat too buat aku terharu sangat.maap kalo senyum aku palsu malam tadi.tima kaseh semua.

9 ulasan:

  1. kelu lidah membacanya,al-fatihah

    BalasPadam
  2. mengalir air mata baca dari awl smpai hbis entry ni.~_~

    nina tabah jugak.
    byk2 la berdoa pda arwah.
    al-fatihah.

    BalasPadam
  3. nasib kita xsama nina.. sekurang2 nya dikau muleh jaga abah dikau walau dikau xsdr dikau akan kehilangan... sebak aq baca entry unk.. nasib org xsama... bila senyum dpn owg pon aq mula ase hipokrit... :) sabar k yunk?? ALLAH syg dye lbh dari kita manusia syg dye.. aq fhm prasaan unk..

    BalasPadam
  4. nina, saya sgt sebak...harap nina tabah...AL-FATIHAH....~

    BalasPadam
  5. pyan : tima kaseh.

    mira liyana : tima kaseh mira

    ain : aku pon nanges tyme ayah dikau tade dlu.masing2 tekejot.aku dah ase cane dikau ase.perjanjian manusia ngan Allah.insyaAllah aku maseh mampu.jangan iso. :)

    alia : tima kaseh :)

    BalasPadam
  6. nina.....akak nangis bace ni,..nina kena kuat k....nina sabar k.....redhakan pemergian abah, akka pernah rase hilang org tersayang, tapi bukan family akak...sedekah banyak2 kat arwah abah, insyaallah, bekal nina adik beradik, boleh tolong abah....sabar nina, kuatkan semangat...

    BalasPadam
  7. bersabarlah..kami juga akan lalui yg sama..cuma kw dipilih utk merasakn ini sume lg awal..
    aq harap kw tabah..
    doakanla untuk dy..
    =']

    BalasPadam
  8. akak : thax eh.

    tanpa nama : ntah la.sabar je mampu

    BalasPadam
  9. Sabar ya nina, tabah dan kuatkn semanagat, akak belum mengalami tp satu hr nanti akak akan mengalaminya cuma akak xthu mcm mn perasaan akak nnt, mcm mn akak nk hadapinya...

    BalasPadam

klik di sini.